“To survive the Borderlands you must live sin fronteras be a crossroads.”

—Gloria Anzaldua 


Contra vigilancia, 2016

La pieza aborda los temas de la frontera, vigilancia, y la formación del sujeto fronterizo con un enfoque en la construcción del muro fronterizo entre México y los Estados Unidos en los años 2008-2009. Llevo 10 años fotografiando la frontera entre San Diego y Baja California. Para obtener acceso a fotografiar sitios de construcción de muros fronterizos prohibidos de entrar en los EE.UU., fui obligado a cruzar la frontera internacional para observar los actos de mi propio gobierno desde una posición en un país extranjero al otro lado del muro. Esta pieza reproduce esa división con la posición del espectador: el espectador puesto en "el otro lado" detrás del muro fronterizo, mira las fotografías de la construcción a través de un pequeño agujero. La lógica contradictoria del muro fronterizo se ha vuelva más clara: las paredes no toleran ningún equívoco, ninguna incertidumbre. Sin embargo, nuestra existencia en la frontera abarca ambos lados a la vez. La pieza registra esta condición de la ambivalencia y la división.


Counter surveillance, 2016

This piece takes up the topics of the border, surveillance, and the viewing subject with a focus on the construction of the border wall between the US and Mexico in 2008-2009. For nearly ten years, I have been photographing the construction of border walls between San Diego, California and Tijuana, Mexico. To gain access to the sites where entry was prohibited by the government, I was compelled to seek a vantage point in a foreign country on the other side of the wall. This piece enacts that division by situating the viewer "on the other side" behind the original border wall, viewing the construction through a small hole. Through my artistic practice, the contradictory logic of life on the border wall has become more clear: walls tolerate no equivocation, no uncertainty. Yet our existence on the border embraces both sides at once. My photographs register this condition of ambivalence and division. As new border walls rise up, once again I find myself divided by the wall, standing on the other side looking north.


Installation: sheet metal of painted, acid-treated steel, digital monitor with photograph gallery inside. 93 x 48 x 12 inches


Instalación: lámina de acero tratado con pintura y acido/pantalla con proyección fotográfica digital. Medidas: 238 cm x 122 cm x 30 cm.

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